شرکت ستاره عرش آریا

نماینده انحصاری hanna Instruments در ایران

شرکت ستاره عرش آریا

نماینده انحصاری hanna Instruments در ایران

شرکت ستاره عرش آریا

شرکت مشاوره مهندسی و بازرگانی ستاره عرش آریا با هدف ارتقاء سطح کیفی وکمی تولیدات صنایع کشور درزمینه ارائه تجهیزات و سیستمهای آزمایشگاهی ، تحقیقاتی و کنترل کیفیت، با بهره مندی از کادرآموزش دیده ومجرب اقدام به ارائه مشاوره، فروش و خدمات پس از فروش نموده است. همچنین شرکت ستاره عرش آریا با داشتن نمایندگی های معتبرازشرکت های معتبر دنیا همواره قادر بوده است با ترویج دانش فنی وخدمات آن شرکت ها گامی موثر در جهت پیشبرد علمی ودانش فنی مشتریان خود بردارد.مفتخریم که در این راه با تجربه فراوان و تواناییهای منحصر به فرد از طریق ارائه کالاهای با کیفیت و قیمت مناسب و تحویل به موقع و همچنین پشتیبانی فنی و خدمات پس از فروش مستمر کارشناسان فنی مجرب در سراسر کشور رضایت خاطر مشتریان عزیز را فراهم سازیم.

  • ۰
  • ۰

EC چیست ؟ TDS چیست ؟

EC(هدایت الکتریکی) و TDS(کل ذرات حل شده) در آب

 

هدایت الکتریکی چیست ؟
EC یا همان هدایت الکتریکی توانایی انتقال جریان الکتریکی توسط محلول را نشان می دهد.


TDS چیست ؟
TDS همان ذرات جامد حل شده در محلول می باشد.

رابطه EC و TDS چیست ؟
 رایطه بین مقدار ذرات جامد مثل نمک یافت شده در آب با میزان هدایت آن ها رابطه ای مستقیم می باشد. بنابراین هرچه میزان ذرات بیشتر باشد ، میزان رسانایی بالا تر است. به این دلیل که زمانی میزان ذرات حل شده در آب زیاد باشد آن ها به یون تبدیل می شوند که باعث ایجاد بار مثبت یا منفی می کنند و نهایتا هدایت جریان به وجود می آید.

چگونه EC/TDS متر کار می کند ؟
دو الکترود با یک ولتاژ در محلول گذاشته می شوند. و این جریانی ایجاد می کند بر اساس طبیعت هدایتی محلول. دستگاه این هدایت را می خواند و با واحد EC و یا با واحد TDS نشان می دهد .


ضریب تبدیل EC به TDS
TDS متر هدایت را می خواند و سپس دستگاه به طور اتوماتیک این مقدار را با ضریب تبدیل  به TDS تبدیل می کند که به PPM نشان داده می شود.

تصحیح دمایی چیست؟
دما بر فعالیت یون های موجود در محلول تاثیر می گذارد ولی بر تمرکز یا همان تجمع آن ها تاثیر نمی گذارد. بنابراین دستگاهها با تصحیح دمایی تاثیر دما بر افزایش جریان را اصلاح می کنند.

TDS چگونه اندازه گیری می شود؟
با استفاده از مفهوم کنداکتیویتی متر ، کنداکتیویتی اندازه گرفته می شود و سپس TDS با استفاده از یک فرمول ثابت ریاضی در دستگاه محاسبه و نشان داده می شود.
فاکتورها و عوامل تبدیل چه هستند ؟


تفاوت بین میکرو زیمنس و میلی زیمنس چیست ؟
هردوی اینها واحدهای هدایت هستند . 1000 میکرو زیمنس معادل 1 میلی زیمنس می باشد.

چگونه میلی زیمنس به PPM تبدیل می شود؟
ابتدا با ضریب 1000 آن را به میکرو زیمنس تبدیل نموده سپس (با فرض ضریب 0.7) مقدار EC را در ضریب ضرب می کنیم.
مثال :فرض کنید عدد خوانده شده 2.14 میلی زیمنس باشد. آن را در 1000 ضرب نموده حاصل 2140 میکرو زیمنس می شود.
حال 2140 میکروزیمنس را در 0.7 ضرب کرده حاصل 1498 ppm می شود.

رابطه بین EC و TDS چیست ؟
اگرچه TDS و هدایت الکتریکی یکی نیستند ولی رابطه بسیار نزدیکی بین آن ها هست. آن ها دو پارامتر مجزا هستند. TDS شامل مجموع ذرات جامد حل شده در آب می باشد. و هدایت توانایی انتقال الکتریسته می باشد. تنها روش صحیح اندازه گیری TDS ، محاسبه وزن ذرات جامد حل شده بعد از تبخیر مایع می باشد. آیا تا به حال لکه های سفید بعد از شستن لیوانی که با هوای محیط خشک شده است را دیده اید ؟ آن همان TDS است !
ذرات جرم دارند پس میتوانیم وزنشان را محاسبه کنیم. ولی اگر شما امکان محیط آزمایشگاهی را ندارید این کارعملی نیست.
بنابراین می توان TDS را براساس هدایت آب تخمین زد با توجه به اینکه مولکول های اکسیژن و هیدروژن  آب یا H2O هیچگونه بار الکتریکی ندارند و اکثر فلزات ، مواد معدنی و نمک ها بار الکتریکی دارند با افزایش TDS هدایت الکتریکی افزایش می یابد و بالعکس. و با توجه به میزان فلزات ، موادمعدنی و نمک های متفاوت که هدایت بیشتر یا کمتری نسبت به هم دارند ظریب تبدیل متفاوتی می تواند مورد استفاده قرار گیرد.تحقیقات نشان می دهد ضریب تبدیل را بین 0.5 تا 0.7 در شرایط مختلف می توان در نظر گرفت.
PPM ( تعداد ذرات در میلیون )  واحد اندازه گیری TDS می باشد.
uS ( میکرو زیمنس ) واحد اندازه گیری EC می باشد.


شرکت ستاره عرش آریا نماینده انحصاری و نماینده رسمی هانا (Hanna) در ایران
منبع : وب سایت شرکت هانا  www.hannainst.com
مترجم : لیلا صفری
hanna-iran.blog.ir
hanna-iran.blogfa.com

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی